Prof. Dr. Sebahattin Devecioğlu

Futbolda Karma Gerçeklik

Prof. Dr. Sebahattin Devecioğlu

Sanal ve artırılmış gerçekliğin gelişmesinin önümüzdeki yıllarda futbolda devrim yaratacağına şüphe yok. Futbol takımları, antrenman yöntemlerini, sahadaki konumlandırmayı ve baskı altındaki durumsal farkındalığı geliştirmek için VR ve AR teknolojilerinin kullanımını benimsiyor. Dahası, futbol gözlemcileri bile yetenekli oyuncuları işe almak üzere değerlendirmek için sanal gerçeklikten yararlanıyor.

İstatistiklere göre yalnızca ABD'de 65,9 milyon VR ve 110,1 milyon AR kullanıcısı bulunuyor. Spor dünyası, taraftarlara kendi mekanlarında aksiyona tam olarak katılma fırsatı sunan teknolojik bir dönüşümden geçiyor. 3D grafiklerin kullanılması, canlı oyunun spor yayınlarına dahil edilmesini kolaylaştırır ve böylece sayısız fırsat yaratır. Tekrarların üst üste bindirilmesi, yayıncıların derinlemesine analizler sunmasına ve olası oyunları değerlendirmesine, oyunun inceliklerini izleyicilere açıklamasına ve ardından daha tatmin edici bir izleme deneyimi sunmasına olanak tanımaktadır.

Futbol analistleri, yeni teknolojilerin yakında spor süreçlerinin temel bir unsuru haline geleceğini öngörüyor (1).

Spor ve özelliklede futbol teknolojilerindeki gelişme yeni bir teknoloji olan, Karma Gerçeklik ( Mixed Reality, MR) uygulamalarından faydalanmaya başlamıştır.

Karma Gerçeklik, bilgisayarlarda ana bilgisayarların, bilgisayarların ve akıllı telefonların ardından gelen bir sonraki dalgadır. Karma gerçeklik tüketiciler ve işletmeler için yaygınlaşmaktadır. Yaşam alanımızdaki verilerle ve arkadaşlarımızla içgüdüsel etkileşimler sunarak bizi ekran bağımlı deneyimlerden kurtarmaktadır. Günümüzde dünya çapında yüz milyonlarca çevrimiçi kaşif, el cihazları aracılığıyla karma gerçeklik deneyimi yaşıyor.

Karma gerçeklik, doğal ve sezgisel 3D insan, bilgisayar ve çevre etkileşimlerinin kilidini açan, fiziksel ve dijital dünyaların bir karışımıdır. Bu yeni gerçeklik, bilgisayar görüşü, grafik işleme, görüntüleme teknolojileri, giriş sistemleri ve bulut bilişimdeki gelişmelere dayanmaktadır (2).

Hem Artırılmış Gerçekliği (AR) hem de Sanal Gerçekliği (VR) kapsayan, çeşitli endüstrilerde devrim yaratıyor ve spor da bir istisna değil. Karma Gerçeklik (MR), yalnızca sporcuların antrenman yapma ve performans gösterme biçimini değil, aynı zamanda taraftarların en sevdikleri sporla etkileşime geçme biçimini de dönüştürme potansiyeline sahiptir.

Karma Gerçeklik teknolojisi spor endüstrisini birçok yönden dönüştürüyor. MR, sanal stadyumlar ve AR uygulamalarıyla taraftar deneyimini geliştirmekten antrenman, performans analizi ve yaralanma önlemede devrim yaratmaya kadar spor oynama ve izleme şeklimizi yeniden şekillendirme potansiyeline sahip. MR teknolojisi gelişmeye devam ettikçe sporun sınırlarını zorlayan ve sporcular, taraftarlar ve bir bütün olarak sektör için yeni fırsatlar yaratan daha yenilikçi ve sürükleyici deneyimler bekleyebiliriz (3).

Karma gerçeklik sporları yalnızca harika bir izleme deneyimi sunmakla kalmıyor, aynı zamanda spor etkinliklerinde gelişmiş marka ortaklıkları için fırsatlar sunuyor. Geçtiğimiz 18 ay, sponsorluğun değerlendirilme ve planlanma şeklini tamamen değiştirdi. Karma Gerçeklik, geleneksel yayın endüstrisindeki yeni biçimli dijital varlıkların kilidini açmaktadır. Bu, hem yayıncılar hem de sponsorlar için inovasyon risklerini azaltmaktadır. Ve tüm spor endüstrisini ileriye taşımaktadır (4).

Profesyonel bir futbol maçındaki her snap bir satranç maçına benzer. Bir oyun planı hazırlamak ve uygulamak, hız, güç ve analiz ve tahmine dayalı hesaplanmış stratejiyi birleştirir. Bu nedenle ekiplerin, mümkün olan her yerde avantaj elde etmelerine yardımcı olmak için veri ve teknolojiyi benimsemeleri şaşırtıcı değil.

Futbol taraftarları bu teknolojinin bazılarını çalışırken görmüş olabilir: antrenörler oyun içi sonuçları ve oyuncu sağlığını takip etmek için Microsoft Surface tabletlerini kenarda kullanıyor, yayıncılar gelişmiş performans ölçümlerini tartışıyor. PwC ve Microsoft, oyunun tüm düzeylerinde Microsoft Azure ve Microsoft Dynamics 365 üzerine kurulu eksiksiz bir dönüştürücü teknoloji paketini ortaya çıkarmak için işbirliği yapıyor. Verilerden yararlanmanın bu yenilikçi yeni yolları, futbolun çok ötesinde derin uygulamalar sunuyor (5).

 

Kaynaklar

(1). https://onefootball.com/en/news/the-role-of-virtual-and-augmented-reality-in-football-37533888

(2). https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/mixed-reality

(3). https://capsulesight.com/mixedreality/real-examples-and-use-cases-of-mixed-reality-in-sports/

(4). https://medium.com/@osai.ai/what-is-mixed-reality-and-why-does-it-matter-to-sports-media-1c03ed4da663

(5). https://www.pwc.com/us/en/tech-effect/emerging-tech/microsoft-transforms-gameday-experience.html

 

Yazarın Diğer Yazıları